Mentre va prenent cos el nou model d’Economia Circular a Europa i cada Estat membre prepara la seva estratègia per a implementar-lo, la indústria del reciclatge segueix immersa en un procés de R + D + I sense precedents per augmentar les taxes de recuperació que seran claus per garantir el subministrament a les creixents demandes del mercat, basant-se en una aposta decidida pel desenvolupament sostenible.
Mòbils intel·ligents, robòtica, vehicles autònoms, domòtica… La demanda de materials com ara de terres rares, com el liti, cobalt i coltan, així com el neodimi, lantani, disprosi o l’itri, ha crescut de forma exponencial en esdevenir elements essencials en la fabricació d’aparells relacionats amb les noves tecnologies i amb les energies renovables. La demanda no deixarà d’augmentar, el que farà el reciclatge d’aquest tipus de residus essencial i imprescindible.
La indústria del reciclatge del nostre país és vital, fins al punt que les plantes de tractament com Adalmo són les autèntiques mines que garanteixen la disponibilitat d’aquests metalls. Els jaciments abans o després s’esgotaran, el reciclatge de metalls és infinit i es basa en el desenvolupament sostenible, pedra angular de l’Economia Circular.
En matèria de contaminació, les dades són clares. Per exemple, per cada tona d’alumini que es recicla s’evita l’emissió de 3,5 tones de CO2 a l’atmosfera; per cada tona de zinc, 1,8 tones; per cada tona de coure, 0,81 tones, i per cada tona d’estany, 2,15 tones. Quant a l’estalvi energètic, les xifres són encara més concloents: sobre l’extracció de matèria primera, el reciclatge s’aconsegueix reduir el consum energètic un 95% per a l’alumini, un 85% per al coure, un 74% pel ferro i l’acer, un 60% pel zinc i un 65% pel plom.
Si s’atén a les últimes xifres de recuperació a Espanya, només cal fer un càlcul per sobre per comprendre la importància del reciclatge. En 2016, es van gestionar 7,2 milions de tones de ferralles fèrriques, 261.514 tones d’envasos metàl·lics, 114.000 tones de bateries de plom àcid i es van donar de baixa 611.446 vehicles.
Contribueix i porta’ns lal teva ferralla al nostre centre de Can Valero, te la compram al millor preu del mercat.
És hora d’estimular l’ús de matèries primeres secundàries, ja que l’alternativa és directament l’apocalipsi d’un model basat en el produir-consumir-llençar. El rellotge del compte enrere fa temps que va començar a descomptar: tic, tac….